sestdiena, 2012. gada 10. novembris

Politisko lēmumu pieņemšanas modeļi

Kā būtiskākie politisko lēmumu pieņemšanas (turpmāk PLP) procesa komponenti ir lēmumu pieņemšanas modeļi, kas lielā mērā nosaka politikas turpmāko gaitu konkrētās problēmas risināšanā. „Politisko lēmumu pieņemšana ir sarežģīts dinamisks process, kura hiperkompleksā struktūra adekvātu teorētisku modeļu izstrādē rada plašu problēmu. Hārvardas universitātes profesora B.Nelsona piezīmē, ka, „ja ņemt vērā to uzdevumu apjomu, ar kuru jātiek galā speciālistiem, kļūst skaidrs, ka aptveroša modelēšana pagaidām ir ārpus nozares iespējām” [B.Nelsons 1999: 552]”[1] Lai izprastu katra modeļa iespējas un ierobežojums, apakšnodaļās tiek apskatītas vadošās politisko lēmumu pieejas, kas praksē būtiski ietekmē politikas gaitu un lēmumu pieņemšanas alternatīvu izvēli.

Biheiviorisma modelis

Biheiviorisma pieeja politikas analīzei radās 1920 – 1930-tajos gados Čikāgas universitātē, par klasisko pamatlicēju kļūstot G.Lasvelam [G.Lasswell]. Pieejas pamatā ir pieņēmums, ka politiska lēmuma pieņemšana ir cilvēka uzvedības forma, kas tiek regulēta ar tādiem psiholoģiskiem mehānismiem kā stimuli un motīvi, uzstādījumi un reakcijas.[2]
G.Lasvela modelī atspoguļojas trīs politiskā procesa līmeņi. Makro politiskajā līmenī notiek cilvēku galveno jeb „atslēgas” vērtību (resursu) pārdale ar valsts institūcijām. Mikro līmenis – tā ir cilvēka individuālā uzvedība, kuru ietekmē cilvēka psiholoģiskās īpatnības. Mezo līmenis nodrošina privāto motīvu un publisko interešu savienošanos. Šāda savienošanās pēc G.Lasvela domām nereti notiek personisko interešu sublimācijas ceļā: atbrīvojot savu ego politiķis konvertē personīgās problēmas publiskajās. Tomēr par galveno instrumentu savienošanās procesam kalpo institūcijas (saistīti ar valsti, izglītību, labklājību un tml.), kas nosaka svarīgākās vērtības. Tieši to ietekmē personām, pieņemot politiskus lēmumus, personiskie motīvi pakāpeniski pāriet publiskajās interesēs.[3]
Kopumā biheiviorisma koncepcija tika izstrādāta balstoties uz publiskajiem institūtiem, interesēm un vērtībām, iekļaujot politisko lēmumu pieņemšanā iesaistīto personu psiholoģijas izpēti. Lai arī biheiviorisma koncepcija nenoliedza informācijas ieguves un analīzes nozīmi PLP procesā, jautājums par politiskā lēmuma racionālo pamatojumu vienmēr palika tā perifērijā. Teorētiskas atbildes uz šiem un citiem jautājumiem tiek turpmāk atklātas tā saucamajā ierobežotās racionalitātes pieejā.[4]

Ierobežotās racionalitātes lēmumu pieņemšanas modelis

Ierobežotās racionalitātes pieejas pamatlicējs ir Herberts Saimons (Herbert Simon). Konstruējot pieeju viņš vadījās no tā, ka valsts institūcijas nemitīgi saduras ar sabiedriskajiem izaicinājumiem, kas prasa nopietnu izpratni. Līdz ar to pārvaldes lēmumu interpretēšanai viņš piedāvāja izmantot kognitīvo pieeju, vērstu uz zināšanu un zināšanu struktūru lomas noskaidrošanu PLP procesā. Par galveno lēmumu pieņemšanas aģentu Herberts Saimons uzskatīja valsts kā hierarhiskas institūcijas veidojumu, iekļaujot sevī indivīdus un to grupas, apvienību vienotiem mērķiem.[5]
Viņš noliedza tā saucamās visaptverošās racionalitātes pieeju, jo uzskatīja, ka, pirmām kārtām, cilvēka domāšanas iespējas ir limitētas, jo ne vienmēr ir iespējams adekvāti reaģēt uz situācijas nenoteiktību. Pietam, organizācijai kā lēmumu pieņemšanas centram reti kad ir pilnīgi visa nepieciešamā informācija. Bet galvenais nav pilnīgas skaidrības attiecībā uz kopējiem mērķiem un līdzekļiem, ar kuru palīdzību būtu iespējams novērtēt problēmas raksturu un risināšanas dizainu.[6]
Pēc Herberta Saimona domām, racionālajā politikas veidošanā jāiekļauj šādi pasākumi:
1.           informācijas apkopošana – jāapkopo esošās un iespējamās problēmas un iespējas, saistībā ar konkrēto lēmumu;
2.           jāidentificē visas izvēles – jānosaka un jāizvērtē visas iespējamās izvēles;
3.           izvēļu seku izvērtēšana – jāspēj prognozēt kādas katrai izvēlei varētu būt sekas, tādējādi redzot visus ieguvumus un zaudējumus;
4.           cēloņu-seku izvērtējums – informācija ir jāsavieno ar kritērijiem, lai redzētu, kas, ko rada, uzlabo vai novērš;
5.           atzīto izvēļu izvēlēšanās – izvērtējot iespējas, sekas, ieguvumus un zaudējumus var izvēlēties optimālāko politiku.[7]
Personām, kuras pieņem lēmumu, kompleksa problēma ir jāsadala elementāros redzējumos. Saimons saskatīja divu veidu problēmas: pietiekoši strukturētas (well-structured) un nepietiekoši strukturētas (ill-structured), norādot, ka rutīnu izpildei padodas tikai pirmās. Līdz ar to viņš uzskatīja par nepieciešamu kompleksās problēmas sašķelt, tādejādi politiķis vai administrators rod iespēju katrai kompleksās problēmas daļai izstrādāt risināšanas projektus.[8]
Politikas veidotājiem rīkojoties atbilstoši racionālajam modelim, viņi, pirmkārt, diezgan precīzi noteiktu savus mērķus un noteiktu mērķu panākumu līmeņus, kas viņus apmierinātu. Tad viņi apspriestu pēc iespējas vairāk alternatīvas, kuras ļautu sasniegt šos mērķus. Tad viņi sistemātiski sakārtotu alternatīvas, izvērtējot izmaksas un ieguvumus, līdz ar to izvēloties alternatīvu, kas ļautu sasniegt mērķi pie viszemākajām izmaksām.[9]
Herberta Saimona pauž viedokli, kas liecina par fragmentācijas negatīvo efektu problēmas risināšanā: „Kad daudzi aktieri ir iesaistīti un viņi iesaistās un iziet no procesa, racionalitāte, kas varētu raksturot vienotu lēmumu pieņemšanas struktūru, kļūst grūti izprotama un neaptverama. Dalībnieki nepavisam nerisina problēmas. Viņi nav pietiekoši precīzi noteikuši savus mērķus un ar nepietiekošu uzmanību identificējuši savas problēmas.”[10]
Lai arī Herberta Saimona pieeja ieguva ļoti lielu atzinību un atbalstu, tā tika arī kritizēta. Viens no kritikas novirzieniem kļuva par pamatu inkrementālai lēmumu pieņemšanas pieejai.

Inkrementālais lēmumu pieņemšanas modelis

Inkrementālās koncepcijas pamatlicējs ir Čārlzs Lindbloms (Charles Lindblom). Saskaņā ar inkrementālo modeli ir iespējams izcelt sekojošus nemainīgus elementus:
·         varas sadalījuma gadījumā PLP – tas ir abpusēju pielāgošanos un dalībnieku konkurences process, sevī ietverot smagu cīņu un ilgstošu kaulēšanos;
·         lēmumu pieņemšanā galvenā nozīme ir ne tik daudz racionālais ideālo kopējo mērķu pamatojums, cik atšķirības indivīdu un grupu interesēs pieņemot vienu vai otru normatīvo aktu;
·         teorētiskai PLP analīzei ir nebūtiska loma, ņemot vērā pastāvīgo zināšanu, informācijas, resursu, laika, cilvēka ierobežoto intelektuālo spēju deficītu, kā arī pastāvīga sociālās vides nenoteiktība, kas slikti padodas kontrolei;
·         nepieciešams orientēties nevis uz optimāliem, bet gan uz margināliem risinājumiem, kas nodrošina nevis radikālas izmaiņas, bet gan pietuvina problēmas atrisināšanai.
·         nepieciešams rīkoties pakāpeniski, „maziem soļiem”, lielās problēmas sašķeļot mazākās.[11]
Tā vietā, lai sāktu izvērtēt katru programmu vai no jauna izvirzītu jautājumus, lēmumu pieņēmēji pašreizējo darbu pasniedz kā tādu, kas ir uzdots un veido mazas, inkrementālas, minimālas izmaiņas pašreizējā rīcībā. Veicot šādus labojumus, viņiem nav vajadzīgas debates par sarežģītām un tālejošām izmaiņām, viņiem nenākas izšķiest daudz laika definējot savus mērķus un salīdzinot pašreizējo attiecību stāvokli un mazus labojumus, kuri tiks veikti pašreizējā uzvedībā, ir pilnībā realizējami.[12]
Č. Lindbloma (Lindblom) politikas veidotājam iesaka:
1.      definēt un sakārto pēc nozīmes valdošās vērtības;
2.      noteikt mērķi, kas sakrīt ar šīm vērtībām;
3.      noteikt visas iespējamās izvēles vai līdzekļus, lai šos mērķus sasniegtu;
4.      izskaitļo izvēļu sekas un tos salīdzināt;
5.      izvēlēties iespēju vai iespēju kombinācijas, kas varētu uzsvērt vērtības, kuras tika izvēlētas kā nozīmīgākās.[13]
Izmaiņas dienaskārtībā rodas diezgan regulāri un neinkrementāli. Bet inkrementālisms var joprojām raksturot alternatīvu rašanos. Līdzko politikas veidotāji izlemj no kurām alternatīvām izvēlēties, viņi pievēršas idejām un pieejām ar kurām viņi jau ir pazīstami.[14] Dienaskārtība ir spējīga mainīties pēkšņi – ar jaunas administrācijas radīšanu, krīzes situācijās un dažādās citās situācijās.[15]
Inkrementālais modelis arī tika pakļauts kritikai. Tā oponenti izvirzīja virkni nopietnu apgalvojumu. Pirmām kārtām, inkrementālisms tika pasludināts par marginālu un konservatīvu pieeju, kas, bloķējot visas neatliekamās radikālās alternatīvas, var novest pie nosprostojuma un stagnācijas. Pietam, daudzi zinātnieki to uzskatīja par nesistemātisku un neobjektīvu, piešķirot pārlieku lielu lomu subjektīviem un konjuktūras vērtējumiem lēmumu pieņemšanas dizainā. Visbeidzot, inkrementālisma vājums slēpjas apstāklī, ka lēmumu pieņemšanas modeļa izstrādē tas nebija lētāks par racionālās pieejas analogu. Pēc kopējiem slēdzieniem, šī pieeja varētu darboties tikai šauros rutīnu, stabilos, bezkonfliktu un paredzamu lēmumu, pārsvarā īslaicīgu un vienkāršu uzdevumu diapazonā.[16] Pieejas trūkums ir arī tāds, ka tiek apskatītas tikai galvenās vērtības un tikai tām tiek piemeklētas izvēles (iespējas).[17]

„Mixed - scanning” lēmumu pieņemšanas modelis

Līdz ar iepriekš aplūkotajām lēmumu pieņemšanas pieejām rodas jautājums, vai ir iespējams izveidot modeli, kas sevī apvienotu ierobežotās racionalitātes un inkrementālās teorijas pozitīvos aspektus un novērstu to nepilnības. Bija vairāki mēģinājumi, no kuriem vispazīstamākais ir „Mixed - scanning” modelis, kuru izstrādāja Džordža Vašingtona Universitātes profesors A.Etzioni.
Lai arī A.Etzioni izmantoja dažas Saimona un Lindbloma idejas, viņu neapmierināja nedz pirmā racionālisms, nedz otrā inkrementālisms. Vēloties pārvarēt abu pieeju vājās puses, viņš PLP procesam piedāvā citu loģiku. Pēc viņa domām ir jāsāk ar plašu, „horizontālu”, skanēšanu viscaur problēmai, lai atrastu vissvarīgākos sektorus, un tikai pēc tam pāriet pie detalizētas „vertikālās” atsevišķu to sastāvdaļu alternatīvu analīzes. Pie tam Etzioni izdalīja divu veidu valstiskos lēmumus: „fundamentālie” (stratēģiskie ilgtermiņa lēmumi) un „inkrementālie” (rutīnas), pasvītrojot to, ka fundamentālie lēmumi nosaka valsts politikas virzību un veido rāmjus, kuros tiek pieņemti inkrementālie lēmumi.
1988. gadā viņš noformulē tēzi par to, ka zinātniskie priekšstati, saskaņā ar kuriem cilvēki cenšas atrast visefektīvākos līdzekļus mērķa sasniegšanai, principā ir novecojusi un ir aizstāta ar izpratni, ka, izvēloties līdzekļus, cilvēks pamatā vadās pēc emocijām un vērtību sistēmas, un tikai otrām kārtām – loģiski–empīriskajiem secinājumiem.[18] Līdz ar to nonākam pie neracionālā lēmumu pieņemšanas modeļa.

„Atkritumu tvertnes” lēmumu pieņemšanas modelis

Maikls Koens (Michael Cohen), Džeimss Marčs (James March) un Johans Olsens (Johan Olsen) piedāvā skatīt lēmumu pieņemšanu kā “organizētu anarhiju”. Organizētajām anarhijām ir trīs galvenās īpašības: apšaubāmas izvēles, neskaidras tehnoloģijas un mainīga līdzdalība. Cilvēki ne visai precīzi definē savas izvēles, tāpat kā politiskie aktieri bieži nespēj noteikt savus mērķus. Neskaidras tehnoloģijas nozīmē, ka organizētās anarhijas dalībnieki ne visai skaidri izprot organizācijas struktūras procesus. Dalībnieki piedalās un iziet no lēmumu pieņemšanas, līdz ar to padarot šādu organizāciju robežas salīdzinoši neskaidras.[19]
Izvērtējot šādas organizācijas vai lēmumu pieņemšanas struktūras, jāņem vērā četras plūsmas: problēmas, risinājumi, dalībnieki un izvēles iespējas. Katra no straumēm pastāv pati par sevi, lielākoties nesaistīta ar pārējām. Kā Marčs (March), Olsens (Olsen) un Koens (Cohen) atzīst, šāda veida organizācijas “ir, pēc problēmām alkstošu izvēļu, jautājumu un asociāciju alkas pēc lēmumu pieņemšanas situācijām, kurās tās varētu tikt izklāstītas, risinājumu alkas pēc jautājumiem, kuriem tie varētu būt kā atbildes un lēmumu pieņēmēju meklēšanas pēc darba, kopsajaukums.” Tiklīdz izvēles iespējas ienāk organizācijā, dažādi dalībnieki, katrs ar saviem resursiem, tiek iesaistīti. Izvēlei tiek piedāvātas dažādas problēmas un risinājumi. Līdz ar to, izvēles iespējas ir “atkritumu tvertne“, kurā dalībnieki saliek dažādas problēmas un risinājumus. Atkritumu sajaukums vienā tvertnē ir atkarīgs no pieejamo tvertņu sajaukuma, no apzīmējuma, kas ir piesaistīts alternatīvajām tvertnēm, no tā, kādi atkritumi pašlaik tiek ražoti un no ātruma kādā atkritumi tiek savākti un novirzīti no skatuves.[20]
Šajā modelī lēmumu pieņēmēji īpaši necenšas meklēt problēmu risinājumus, drīzāk risinājumi meklē problēmas. Netiek iets cauri noteiktajai rutīnai: problēmas definēšana, iespējamo risinājumu apspriešana, alternatīvu izvērtēšana atbilstoši to spējai atrisināt problēmu pie zemākām izmaksām. Problēma tiek risināta tikai tad, ja noteikta problēmu, risinājumu un dalībnieku kombinācija izvēles situācijā to padara iespējamu. Ne vienmēr problēmai tiek piemeklēts atbilstošs risinājums.[21]
Attiecībā uz “atkritumu tvertnes“ pieeju ir jāpiezīmē, ka praksē visai bieži nākas saskarties ar šādu problēmu risināšanas pieeju. No vienas puses ir taisnība – nav nepieciešams meklēt problēmas, jo tās pašas sevi pieteiks. Resursi ir ierobežoti un pastāv daudz dažādu sevi pieteikušu problēmu. Dienaskārtība tā jau piesātināta ar dažādu problēmu risināšanu un, tā kā mūsu valsts joprojām ir savā ziņā pārejas periodā (postsociālisma valsts), nereti tie ir fundamentāli un reformatoriski jautājumi. Turpretim no otras puses, gaidīt, kad problēma sevi pati pieteiks, ir aplami, jo situācija var kļūt nekontrolējama vai arī tās risināšanā būs nepieciešami daudz lielāki līdzekļi salīdzinot ar tiem, kas būtu nepieciešami tās atrisināšanai sākotnējā stadijā.

Tagad viela pārdomām - ar kādu (-iem) politisko lēmumu pieņemšanas procesa modeli/ modeļiem Jums nācies saskarties? Kādā (-ās) institūcijās? Droši varat izmantot iespēju un komentāros atspoguļot savu pieredzi, argumentus. Arī lasītājiem varētu būt interesanti! 



[1] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[2] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[3] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[4] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[5] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[6] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[7] Hogwood and Gunn, Models of policy – making, Hogwood and Gunn, Policy analysis for the real world, Oxford University Press, 1984. – 45-46.p.
[8] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[9] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.77.-78.
[10] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.78.
[11] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[12] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.79
[13] Hogwood and Gunn, Models of policy – making, Hogwood and Gunn, Policy analysis for the real world, Oxford University Press, 1984. – pp.46-47.
[14] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.82
[15] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.83
[16] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[17] Hogwood and Gunn, Models of policy – making, Hogwood and Gunn, Policy analysis for the real world, Oxford University Press, 1984. – p.47.
[18] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]
[19] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.84
[20] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.85
[21] Kingdon, J.W., Processes: Origins, Rationality, Incrementalism and Garbage Cans Agendas, Kingdon, J.W, Agendas, alternatives and public policies. 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995. – p.86
[22] Дегтярев А.А., Методологические подходы и концептуальные модели в интерпретации политических решений (I); Журнал Полис; http://www.politstudies.ru/N2004fulltext/2003/1/14.htm [28.03.2009.]

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru