svētdiena, 2012. gada 28. oktobris

R.Dvorkina politikas teorijas taisnīguma un tā izpratnes kontekstā


(2005.gada oktobris)

Ronalds Dvorkins ir mūsdienu amerikāņu domātājs, kura specializējas joma ir tiesību filozofija un morālā filozofija. R.Dvorkins pārstāv to anglosakšu tiesību koncepcijas atzaru, kas, atzīstot par nepieciešamām piemērojot likumu formālās prasības, pieprasa tā satura novērtējumu un sasaisti tiesību pārvaldes realizācijas iespēju principus ar liberāli – demokrātisko politisko sistēmu, kurā tiek cienītas un garantētas indivīda tiesības un brīvības.
R.Dvorkins secina, ka tiesības sāk saprast un darboties kā „cilvēka subjektīvās tiesības [Dvorkin R. Taking Rights Seriously. Harvard, 1977.]. Privātais subjekts ir aktieris visām iespējamām attiecībām ar citiem cilvēkiem, un, atbilstoši, tiesību radītājs sev un sev līdzīgajiem. Publiskās tiesības neiejaucas privātajās; privātās tiesības piepilda/ papildina ar praktiskām vērtībām visu normatīvo masīvu, bet pati tiesību sistēma kļūst noturīgāka. Valsts noteiktās tiesības un pienākumi vienmēr var tikt atceltas vai izmainītas, jo izriet no „iepriekšējiem politiskajiem lēmumiem [Dvorkin R. Talking Rights Seriously. P. 93.]
R.Dvorkins eseju „Uz ko mums ir tiesības?” sadala divās daļās. Pirmā daļā „Bez tiesībām uz brīvību”, otra – „Tiesības uz brīvībām”.

„Bez tiesībām uz brīvību”

Svarīgākie sociālie jautājumi, un it īpaši rasu problēmas, mūsdienās pieņemti kā konflikti starp brīvību un vienlīdzību. Piemērs. Iespējams, mazturīgajiem, melnādainajiem, personām bez izglītības un bez profesijas ir abstraktas tiesības uz vienlīdzību, bet tajā pašā laikā baltajiem, labi izglītotajiem ir tiesības uz brīvību, un jebkuram sociālās reformācijas mēģinājumam jāņem vērā un jāciena pirmās grupas tiesības.
R.Dvorkins uzskata, ka cilvēku visaptverošās tiesības uz brīvību ir absurds pieņēmums. Viņš par pamatu izmanto tradicionālo brīvības izpratni, kā valsts uzlikto ierobežojumu neesamība attiecībā uz iespējamo cilvēka rīcību. Piemēram izmanto skaidrojumu, ka viena cilvēka rīcība var traucēt, apdraudēt vai kā savādāk negatīvi ietekmēt citus cilvēkus. Līdz ar to uzliktos ierobežojumus var uzskatīt par attaisnotiem, jo tas ir kompromiss, kas nepieciešams citu brīvību vai drošības aizsardzībai.
Ja kādam ir tiesības uz kaut ko, tad valstij nav tiesības atteikt viņam šajās tiesībās, lai arī atteikums atbilstu sabiedrības interesēmTiesības, kuras ierobežo vai atceļ jebkāds aizliedzošs akts – ir aizliedzošs tikai vārda „tiesības” plašākajā nozīmē. Ja vārdus „tiesības uz brīvību” saprot konkrētā, striktā izpratnē vārdā „brīvība”, tā nonāk pretrunās ar tiesībām uz vienlīdzību. No tā izriet, ka visaptverošas tiesības uz brīvību, kā „lielās” tiesības, vispār nepastāv.
Ja brīvības ierobežojumi ir pietiekoši nopietni vai bargi, tad valstij patiešām nav tiesības uzspiest šos ierobežojumus tikai tādēļ, ka tie atbilst sabiedrības interesēm. Piemēram, vārda brīvības ierobežošana. Tas nozīmē, ka visaptverošas tiesības uz brīvību tomēr ir, tikai ar nosacījumiem, ka tiesības attiecas uz svarīgām un būtiskām brīvībām.
Ja pieņem nodalīšanai tādu kritēriju kā „pamata” un „pārējās” brīvības, tad visaptverošā izpratne par brīvību vispār zaudē jebkādu nozīmi. Ja mūsu tiesības uz pamata brīvībām noteiktas nevis ar to, ka tajos gadījumos prece ar nosaukumu „brīvība” atrodas kaut kādā veidā īpaši apdraudēta, bet ar to, ka pamata brīvības apdraudējums vienlaicīgi mums nodara vēl kaut kādu kaitējumu vai kaut kādā veidā mūs pazemo, tad runa vairs neiet par tiesībām uz brīvību, bet gan tiesībām uz vērtībām, interesēm, statusu, kurus apdraud šis konkrētais ierobežojums.

„Tiesības uz brīvībām”

Aizstāvot tiesības uz atsevišķām brīvībām, argumentācija jāmeklē citās sfērās. Par atslēgas vārdu kalpos nevis brīvība, bet gan vienlīdzība. R.Dvorkins izejas pozīcijā pieņem, ka visi atzīst sekojošus politiskās morāles postulātus: Valstij ir jābūt gādīgai, tas ir, kā pret tādiem, kurus tā vada un jūtas apdraudēti un pakļauti ciešanām, neapmierinātībai, kā arī valstij jāizturas ar cieņu, tas ir, kā pret cilvēkiem, kuri paši spējīgi izstrādāt prātīgu priekšstatu par to, kā viņiem dzīvot un rīkoties. Pietam, valstij nepieciešams izturēties ne tikai gādīgi un ar cieņu, bet ar vienādu gādību un cieņu. Tā nedrīkst nevienmērīgi sadalīt labumus un iespējas uz tā pamata, ka dažiem pilsoņiem ir tiesības uz lielāku gādību, jo ir cienīgāki. Šie postulāti satur liberālistisko vienlīdzības koncepciju, un šeit runa iet par vienlīdzību, nevis par brīvību vai visatļautību.
R.Dvorkins domā, ka indivīda tiesības uz konkrētām brīvībām ir atzīstamas tikai tad, kad var pierādīt, ka šīs tiesības prasa viņa fundamentālās tiesības uz vienlīdzību. Ja tā, tad tiesības uz konkrētām brīvībām nenonāk pretrunās ar kaut kādām hipotētiskām tiesībām uz vienlīdzību, bet tieši pretēji – izriet no fundamentālās vienlīdzības koncepcijas. Mums ir konkrētas tiesības uz noteiktām brīvībām, kā vārda brīvība un izvēles brīvība privātajās sfērās un seksuālajās abpusējās attiecībās.

Tātad, R.Dvorkins apstrīd liberālisma galvenā principa pamatotību – tiesības uz brīvību. Viņa kritika izriet no tradicionālā brīvības pieņēmuma – ierobežojumu neesamība attiecībā uz cilvēka iespēju rīkoties saskaņā ar savām vēlmēm. Šāda visaptveroša brīvības izpratne kā visatļautība, liek apšaubīt tiesību pretenzijas. Jo ar likuma starpniecību tieši tiesības nosaka brīvības robežas vieniem, neizbēgami ierobežojot citiem, tādejādi likums vienmēr ir brīvības pārkāpējs. Autors vēlas izprast vai ir iespējams brīvību tā vispārīgā izpratnē ievietot tiesību rāmjos, tas ir, vai mums vispār ir tiesības uz brīvību. Pietam, autors tiesību prasības skaidro no šāds izejas pozīcijas: „Ja kādam ir tiesības uz kaut ko, tad valsts nedrīkst viņam atteikt šajās tiesībās, kaut arī šāds atteikums atbilst sabiedrības interesēm”. No šāda skaidrojuma izriet, ka tiesības uz brīvību nonāk pretrunā ar tiesībām uz vienlīdzību (otrs liberālisma fundamentālais princips). Līdz ar to, autors neredz iespēju pamatot tiesības uz kaut ko, vispārīgi saucot tās par brīvību. Nepamatota ir pati vispārīgās brīvības ideja un nepastāv vispārīgu tiesību uz to. Lai atrisinātu šo problēmu spriežot par brīvību, Dvorkins prasa izdalīt konkrēti, pamatojot tiesības uz katru konkrēto brīvību.

 Vienlīdzība jeb „Equality of What”

Viens no Dvorkinu interesējošiem tematiem ir vienlīdzības jautājums un vienlīdzīga resursu sadale. Dvorkins pieņem teoriju, ka, lai resursu sadales sistēma būtu taisnīga, tai ir jābūt „ambīciju jūtīgai un talantu nejūtīgai” (endowment insensitive and ambition sensitive). Tas nozīmē, ka ir nepieciešams izšķirt nevienlīdzību, kas ir radusies apstākļu dēļ un kas ir radusies izvēles dēļ. Un, lai resursu sadale būtu taisnīga, ir nepieciešams kompensēt tās nevienlīdzības, kas ir radušās apstākļu dēļ, kas ir ārpus cilvēka izvēles, piemēram, veselība, talants, sociālie apstākļi u.t.t. Savukārt cilvēkam ir jāuzņemas atbildība par savām izvēlēm, piemēram, ja kāda gaumes un priekšrocības ir dārgas, tad to kompensēšana nebūtu taisnīga.
Lai ilustrētu savu argumentu, Dvorkins ierosina iztēloties potenciālu izsoli, kur tiek pārdoti visi pasaules resursi un katram iedzīvotājam ir vienāds līdzekļu skaits ar ko piedalīties akcijā. Ideālā situācijā, ja izsole ir veiksmīga un izturējusi, ko Dvorkins sauc par „skaudības testu”, katram cilvēkam ir bijusi iespēja iegādāties resursus atbilstoši savām ambīcijām, interesēm, ticībām u.t.t. Lai gan šāda izsole pieļauj nevienlīdzības iznākumā, jo dažādi resursi ir lētāki nekā citi (u.t.t.), tomēr šāda izsole ir taisnīga. Tā ir taisnīga attiecībā pret respektu un attieksmi, kāda ir izrādīta pret katra cilvēka interesēm, jo katram cilvēkam ir bijusi iespēja veidot tādu dzīvi, kādu viņš izvēlas, solot par tādiem resursiem, kas vislabāk atbilst viņa uzskatiem par to, kas ir vērtīga un laba dzīve.
Tā kā reālā dzīvē šāda taisnīga izsole nebūtu iespējama jau sākotnēju atšķirību dēļ (talanta ziņā, veselības ziņā), tad Dvorkins uzdod jautājumu par šo trūkumu kompensēšanu. Viņš piedāvā apdrošināšanas un nodokļu modeli, kur bagātākie tiek aplikti ar nodokļiem, ar kuriem tiek atbalstīti nabadzīgākie. Lai gan šāds modelis nav pilnīgs, jo pirmkārt, tiek sodīti tie, kuri ir apzināti izvēlējušies produktīvāku dzīvesveidu un netiek ņemtas vērā dažas iespējamās situacionālās nevienlīdzības, piemēram, pilnīgas informācijas trūkums, kas ietekmē cilvēku izvēles, un tādējādi, lai gan Dvorkins atzīst, ka šāds modelis nav pilnīgs, jo pilnīgu modeli nav iespējams sasniegt, tas ir otrs labākais.

Likums

R.Dvorkins savos darbos ir pievērsies arī tādam jautājumam kā Likums. Viņu interesē šis jēdziens, kādi koncepti veido likumu, kādi koncepti būtu jāņem vērā runājot par likumu un to piemērojot, lai šīs piemērošana būtu taisnīga.
Dvorkins uzsver, ka runājot par likuma dabu, ir svarīgi runāt arī par ētiskiem un morāliem jautājumiem, no kā jurisprudencē notiek izvairīšanās. Vairākas profesionālās jurisprudences nozares ir ignorējušas to, ka jurisprudences jautājumi, to būtība ir morāli jautājumi, nevis tiesiski [legal - tiesiskā] fakti vai stratēģija. Atbildot uz jautājumu, vai likums sasniedz kādus noteiktus praktiskus mērķus, piemēram, vai tas ir ekonomiski izdevīgs, tas tajā pašā laikā neatbild uz jautājumu, vai tas ir arī taisnīgs. Ir nepieciešams izprast uz kādiem principiem ir balstīts kāds noteikts termins, lai spētu izšķirt, kādi likumi ir taisnīgi un kādi nē. Pat gadījumos, kad mēs esam pārliecināti, ka kādam ir tiesisks pienākums un viņš ir to pārkāpis, mēs neesam spējīgi dot apmierinošu atbildi, ko tieši tas nozīmē, vai kādēļ tas ļauj valstij sodīt vai piespiest viņu rīkoties kādā veidā. Citiem vārdiem, mēs varam justies pārliecināti, ka rīkojamies pareizi konkrēti rīkojoties, bet neidentificējuši noteiktus principus, kurus mēs ievērojam, mēs nevaram būtu pārliecināti, vai tie ir pietiekami attaisnojoši un vai mēs tos pielietojam konsekventi.
Šajā sakarā Dvorkins kritizē tiesisko pozitīvismu un tā pārstāvi H.L.A. Hārtu (Hart). Dvorkins savā analīzē par tiesisko pozitīvismu noraida trīs tiesiskā pozitīvisma pamata apgalvojumus.
Pirmais no tiem skaidro, kas ir likums: likums ir noteiktu noteikumu kopums, kā mērķis ir noteikt, kāda uzvedība ir publiski sodāma un regulējama. Šos noteikumus var identificēt ar specifiskiem kritērijiem. Šim testam nav nekāda sakara ar noteikumu saturu, bet ar veidu, kādā tie ir pieņemti. Šāds tests var izšķirt likumīgus (valid) lēmumus no neīstiem likumiem vai citām sociālām normām, kam kopiena seko, bet ko neievieš publiska vara. Dvorkins savukārt no savas puses noraida tiesiskā pozitīvisma stingro nošķīrumu starp tiesiskiem lēmumiem un morāliem principiem, uzskatot, ka tiesiskā pozitīvisma likuma skaidrojums ir pārāk ierobežojošs, neietverot sevī principu jēdzienu. Dvorkins uzsver, ka praksē pastāv principi, kas tiek lietoti izsverot dažādus legālus tiesiskus jautājumus. Kaut gan tie nav ietverti legālā tiesiskā pozitīvisma definīcijā par likumu, tomēr tie ir saistoši tādā veidā, ka tiesnešiem ir jāņem vērā šie principi un tie tiek uzskatīti par pietiekamiem un pamatotiem faktoriem, kas ietekmē jautājumu izšķiršanu par labu kādai pusei.
Otrs pozitīvisma pamata apgalvojums ir tāds, ka „likums” sastāv tikai no pirmajā apgalvojumā aprakstītajiem tiesiskiem lēmumiem un tie gadījumi, kad kāda lieta nav skaidri ietverta likuma definīcijā, to nevar izskatīt pielāgojot likumu. Tādā gadījumā šī lieta ir jāizšķir kādai amatpersonai, kā tiesnesim, izmantojot rīcības brīvību, kas nozīmē meklējot standartus ārpus likuma, kas viņam palīdzētu veidot jaunu tiesisku lēmumu vai papildināt veco. Pamatojoties uz līdzīgām idejām, kā iepriekšējā apgalvojumā, Dvorkins noraida arī šo ideju par rīcības brīvību un risinājumu meklējumu ārpus esošas likumu sistēmas. Pēc Dvorkina domām, ir nepieciešams pret tiesiskiem principiem izturēties līdzīgi kā pret tiesiskiem likumiem, tas ir, ka daži principi ir saistoši kā likums un tie ir jāņem vērā pieņemot lēmumus, kas ir strīdīgi.
Visbeidzot trešais pozitīvisma apgalvojums saka, ka apgalvot, ka kādam ir tiesisks pienākums nozīmē teikt, ka šis gadījums ietver likumīgu tiesisku lēmumu, kas nosaka viņam kādu rīcību vai aizliedz to. Šāda tiesiska lēmuma neesamības gadījumā nepastāv arī tiesisks pienākums. Dvorkins noraida šo apgalvojumu, pamatojot, ka atmetot doktrīnu par likumu un izturoties pret principiem kā likumu, parādās arī iespējamība, kas nosaka, ka tiesisks pienākums var tikt noteikts gan caur jau nodibinātu likumu, gan caur principiem.

Rezumējot R.Dvorkina teorijas, filozofiskos apcerējumus nākas atzīt, ka viņš savos darbos cenšas aplūkot plašu iespēju spektru, to stiprās un vājās puses. Argumentācijā plaši izmantotie empīriskie piemēri kalpo ne tik daudz pārliecināšanai, kā līdzeklis paust uztveramākā formā lasītājam savu domu. Savos darbos viņš cenšas apšaubīt vienu vai otru uzskatu, pieņēmumu, parādīt tā vājās puses.

Izmantotā literatūra

Dvorkin R. Taking Rights Seriously. London: Duckworth, 1977. P. 266—278. http://magazines.russ.ru/nz/2001/6/dvor.html
Kymlica, W. Contemporary political philosophy. An Introduction. (1995) Oxford. 77. – 85.lpp.;
Matravers, M. Responsibility, Luck and „Equality of What?” Debate. (2002) Political Studies. Vol50)
Смирнова Я. Б., ПРАВОВОЕ ГОСУДАРСТВО В СОВРЕМЕННОМ ПОНИМАНИИ http://www.ncstu.ru

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru