Pirmskrīzes jeb uzplaukuma situācijas īss raksturojums
Intensīvas
ekonomiskās attīstības pamatā DA Āzijas bija sekojošas saimnieciskās attīstības
īpatnības, kas raksturo Āzijas 80-90-tos gadus:
1.
Augsts valsts nodrošinātais investīciju līmenis, kas
galvenokārt saistāms ar valsts garantētajiem kredītiem;
2.
Ekonomikas orientācija uz eksportu;
3.
Augsta konkurētspēja, kas saistīta ar zemo algu līmeni;
4.
Augsts ārvalstu tiešo un portfeļu investīciju līmenis,
kas saistāms ar tirgus liberalizāciju;
5.
Institucionālie apstākļi, kas saistīti ar uz tirgu
orientētu ekonomiku.
Kā
būtiskākais ekonomikas stimuls būtu izceļams kredītu līdzekļu ienākšana valstī,
kas rada sekojošus finansu procesus:
- Nostiprina valsts nacionālās valūtas stāvokli;
- Mazina valsts budžeta deficītu, jo ienākušie kredītlīdzekļi ļauj valstij risināt virkni iekšējo problēmu;
- Samazinās valsts finansu aizgūšana ārējos un iekšējos tirgos, palielinās valsts ilgtermiņa parādzīmju pieprasījums, samazinās to ienesīgums, kas samazina refinansēšanas likmes Centrālajā bankā, kā rezultātā izraisa investīciju aktivitātes pieaugumu;
- Viss iepriekš minētais izraisa sekojošus procesus: inflācijas samazināšanos, IKP pieaugumu, bezdarba līmeņa mazināšanos. Pēdējais izraisa ar bezdarbu saistīto transfēro maksājumu samazināšanos;
- Pie valsts nodokļu likmju samazināšanas nosacījuma, veidojas mājsaimniecību un uzņēmumu patēriņa stimulācija, kas rada visus stabilizācijas priekšnosacījumus un visu iepriekšminēto punktu atkārtošanos.
Šie procesi
izraisa neizbēgamu stabilizāciju un valsts ekonomisko pieaugumu. Tiesa, tas ir
iespējams, ja valstī un sabiedrībā nepastāv militāras noslieces, sagatavota
likumdošanas bāze, kas izslēdz pārvaldes korumpētību, valdībā un Centrālajā
bankā pastāvošs aparāts, kas pārvalda makroekonomikas teorijas un praksē ir
spējīgs tās ieviest dzīvē, un, visbeidzot, pastāv gatavība un spēja ieviest
ekonomiskās reformas. DA Āzijas gadījumā minētie procesi īstenojas daļēji, jo
ir saskatāmi iepriekšminētie kavējošie faktori.
Krīzes izpausmes jeb recesijas fāze, tās attīstība
Āzijas
ekonomiskā krīze aizsākās 1997.gadā. To izraisīja notikumi Taizemē, aizsākot
ķēdes reakciju, kas caur “lipīguma efektu”, valūtas spekulācijām un paniku
izraisīja krīzes arī citās Dienvidaustrumāzijas valstīs. Šo krīzi raksturoja
strauja vietējo valūtu krišanās (līdz pat 40%), ārvalstu līdzekļu aizplūšana,
plaši banku un citu firmu bankroti.
Āzijas
krīzes cēloņi:
1.
viens no galvenajiem cēloņiem bija kredītu bums un banku
sektora nepilnības, kas radīja banku sektora un attiecīgo ekonomiju vārīgumu
pret krīzem.
2.
Kā nozīmīgākās problēmas banku sektorā var minēt
necaurspīdīgumu, korupcijas problēmas (aizdevumu izsniegšanu vairāk balstoties
uz starppersonu kontaktiem, nevis pamatotiem apsvērumiem par kredītu
atmaksājamību) un nepietiekama valsts pārraudzība par iepriekšminētajām
problēmām. Šīs problēmas veicināja plašu “ slikto” un apšaubāmo kredītu praksi.
3.
Esot tik plašai slikto kredītu daudzumam, tas vairoja
banku vārīgumu pret ekonomiskās aktivitātes palēnināšanos un augstām
kredītprocentu likmēm (kas savukārt ierobežoja valstu iespējas regulēt
kredītprocentu likmes cenšoties ierobežot spekulācijas un valūtas krišanos
parādoties krīzes problēmām).
4.
Īstermiņa aizdevumi, augošās ārējo parādu saistības
aizņēmušajās valstīs. Lielākā daļa aizņēmumu un valsts parādu bija īstermiņa.
Ja līdz noteiktam attīstības posmam tas neradīja problēmas, tad attīstoties
krīzei, neesot pārliecībai par iespējām šos parādus atmaksāt, tas veicināja
krīzes attīstību.
5.
Liela daļa īstermiņa aizdevumu bija neproduktīvi.
6.
Valūtas piesaiste dolāram. Ja sākotnēji tas uzturēja
stabilu valūtas kursu, veicināja aizņemšanos ārvalstu valūtā un veicināja
eksportu, tad no otras puses tas arī veicināja pārlieku drošības sajūtu, kuras
ietekmē netika pienācīgi apdomāti iespējamie riski.
7.
90.gadu otrajā pusē ceļoties dolāra kursam, radoties
starptautiskajai pārprodukcijai (Āzijas valstu saražotajām eksporta precēm
mazinoties noieta tirgum), sadārdzinājās eksports, tas kritās. Augošais
tirdzniecības deficīts radīja spiedienu uz valūtas kursu, kas prasīja aizvien
pieaugošu valdības iejaukšanos un valūtas kursa uzturēšanu. Ierobežoto ārzemju
valūtas rezervju dēļ, valdības, kā zināms, šo spiedienu neizturēja.
8.
Visi iepriekšminētie faktori radīja nedrošību un spekulācijas par kredītu saistību atdevi,
valūtas vērtību krišanos, valstu ekonomiskās attīstības palēnināšanos un valstu
spējām radušās problēmas atrisināt. Rodoties kādam grūdienam, šīs nedrošības un
spekulācijas veicināja strauju krīzes attīstību daudzās Āzijas valstīs.
- Āzijas valstu nespējā SVF dzēst parādus;
- Kreditoru uzņēmumu aktīvu samazināšanās, kā rezultātā pasliktinās to stāvoklis;
- Eksporta – importa attiecības pasliktināšanās;
- Nacionālās valūtas sabrukums, un vēl lielāka kapitāla aizplūšana no valsts;
- Budžeta deficīta pieaugums, kopējā pieprasījuma un kopējā valsts ilgtermiņa parādzīmju pieauguma kritums, refinansēšanas likmju palielināšana ar mērķi noturēt finansu tirgu;
- Vērtspapīru tirgus kritums, investēšanas procesa pasliktināšanās;
- Inflāciju izraisošu procesu pieaugums, kopējā pieprasījuma samazināšanās, IKP samazināšanās, kopēja pieprasījuma samazināšanās attiecībā uz enerģētiku, izejvielām, to cenu kritums, kā rezultātā seko šoka stāvoklis naftas un izejvielu ieguves valstīs.
Krīzes fāze – tās radītās sekas
Krīzes laikā Dienvidaustrumāzijas valstīs nacionālo valūtu kursi piedzīvoja strauju lejupslīdi attiecībā pret ASV dolāru. Gan paši valstu iedzīvotāji, gan lielākie ārvalstu investori masveidā pirka ASV dolārus, baidoties no reģiona turpmākajiem ekonomiskajiem satricinājumiem.Bija vērojamas arī pretējas tendences, piemēram, Dienvidkorejā un Taizemē vietējie iedzīvotāji atsaucās uz nacionālo valstu valdību aicinājumiem palīdzēt – cilvēki pie bankām veidoja rindas, nododot savas stabilo valūtu rezerves un dārgmetālus. Tas tika darīts tikai ar vienu mērķi – nezaudējot uzticību savai naudai, dot pilsoņa ieguldījumu tās stiprināšanā.
Bezdarbs Āzijas krīzes skartā reģiona pilsētās pieauga līdz 15 – 20%[1].
Akcionāru un investoru bēgšana no Āzijas 1997.gada otrajā un 1998.gada pirmajā pusē no Dienvidkorejas, Taizemes, Indonēzijas, Malaizijas un Filipīnām veicināja 115 miljardu ASV dolāru (69 miljardu latu) aizplūšanu. Plašiem šo valstu iedzīvotāju slāņiem tā bija katastrofa. Tautsaimniecības aktivitātes Dienvidaustrumāzijas reģionā 1998.gadā samazinājās par aptuveni 15%.
Dienvidkorejas gadījuma analīze
Kā Korejas
krīzes cēloņi tiek minēti dažādi apsvērumi – ievainojamība pret ārējām
ekonomiskām svārstībām, vietējo institūciju un politiķu kļūdas.
Korejas
valdības attīstības stratēģija bija uz eksportu vērsta, kas liecina arī par
zināmu Korejas ekonomikas atvērtību. Šāda ekonomikas atvērtība padara to jūtīgu
pret globālās ekonomikas svārstībām.
Galvenās
politikas kļūdas:
Korejas
valdība veicināja strauju algu pieaugumu, lielāku nekā strādnieku
produktivitāte. Motivācija bija politiska – iegūt sabiedrības atbalstu
vadošajām partijām.
Valdība
pieņēma augstas procentlikmes un stingru monetāro politiku. Procentlikmes bija
divkārt augstākas nekā citur pasaulē. Procentlikmju atšķirības starp vietējiem
un ārvalstu aizņēmumiem veicināja ārējos aizņēmumus, apdraudot makroekonomisko
stabilitāti un dubultojot ārējo parādu nastu.
Fundamentāla
politiska kļūda bija sasteigta un nepārdomāta tirgus liberalizācija, kas
veicināja privātā sektora aizņēmumus no ārvalstīm, veicinot privātā sektora
paļaušanos uz ārējiem aizdevumiem, tādējādi kļūstot jūtīgiem pret ekonomiskām
svārstībām pašmājās un ārvalstīs.
Politikas
atbildes uz krīzi:
1997.gadā
Korejas valdība uzsāka sarunas ar Starptautisko Valūtas Fondu (SVF) par
ārkārtas aizdevumiem. SVF izveidoja Korejai atsevišķu ieteikumu programmu, kas
paredzēja slēgt un pārstrukturizēt daudzas investīciju un komercbankas;
izveidot neatkarīgu institūciju banku pārraudzībai; palielināt konkurētspeju
banku sistēmā, atļaujot ienākt ārvalstu bankām; “politisku aizdevumu”
likvidēšanu; likvidēt dažādas tirdzniecības barjeras; celt procentlikmes,
palielināt fiskālo pārpalikumu un uzkrāt ārvalstu valūtas rezerves.
Tomēr SVF
ieteikumos ir saskatāmas arī pretrunas. Piemēram, nav skaidrs, kā, uzlabojot
Korejas uzņēmumu pieeju ārvalstu aizdevumiem, tas palīdzēs izvairīties no ārējo
parādu krīzes nākotnē? Kā tiks samazināti valdības izdevumi, ja bezdarbs valstī
palielinās? Nav skaidrs arī tas, kāpēc Korejai tika ieteikts nodrošināt
makroekonomisko stingrību? Varbūt tāpēc, ka SVF kļūdaini saskatīja Korejas
finansiālo krīzi kā makroekonomisko krīzi. Šāda “diagnoze” nav korekta, jo
Korejai starp 1993. un 1995. gadu ir bijis
budžeta pārpalikums, kā arī neliels budžeta deficīts (1% no IKP)
1996.gadā.
Secinājumi:
Korejas
1997-98. gada krīze nevar tikt skaidrota ar fiskālās un monetārās politikas
pārmērību. To sastādīja dāžadi faktori – iekšzemes (nepareizs valdības rīcības
sajaukums ar tirgus spēkiem, korupcija, valdības kontrole pār banku operācijām,
konkrēti, aizdevumiem un aizņēmumiem) un starptautiskie (ASV dolāra svārstības,
pieprasījuma samazinājums pasaules tirgū tādām precēm kā datoru mikroshēmas,
automašīnas, apģērbs, kas sastādīja 50% no Korejas eksporta).
Galvenie secinājumi
Āzijas
krīzes pamatā bija Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) un starptautisko finansu
institūtu (SFI ) finansēšana pēc tradicionālās shēmas: fondu
piešķirtais kredīts nonāk valsts rīcībā, un tālāk birokrātiskais aparāts pēc
saviem ieskatiem sadala starp svarīgākajām nozarēm un uzņēmumiem. Kredītu
galvotāja ir valsts, tādēļ arī uz valsts gulstas kredītu izlietošanas kontrole.
Tradicionāli izveidojusies shēma jau no paša sākuma paredz neefektīvu finansu
pārdali, izlietojumu un kontroli. Šādas pieejas rezultātā investori nespēj
noteikt, kādās nozarēs un kādos uzņēmumos tika ieguldīti līdzekļi, un vai tie vispār sasniedza savu mērķi. SVF neīstenoja sistemātisku pārraudzību pār
pārvaldes kvalitāti un finansu sektoru regulējumu, jo tas neietilpa SVF nolikumā
par pārraudzību.
Aizņēmumi citas valsts valūtā ir saistāms ar zināmu risku
(īpaši valūtas kursa svārstību gadījumos)
Valdības loma:
1. Valdībai ir
pienākums sniegt sabiedrībai precīzu un savlaicīgu ekonomisko informāciju un
īstenot savas valsts banku pārraudzību. Davosas forumā ekonomisti
atzina, ka Āzijas krīzi izraisīja tieši
atsevišķo valstu valdību kļūdas ekonomikas pārvaldē;
2. Nepietiekama
cilvēkresursu attīstība: Dievidaustrumāzijas valstis bija attīstījušās ārkārtīgi
straujos tempos, taču tieši izaugsme izrādījās liktenīga. Ekonomika “pārkarsa”,
proti, attīstības tempiem, milzīgām
naudas masām, kuras iepludināja valstī, līdzi netika kvalitatīvie rādītāji –
intelektuālais potenciāls, tehnoloģijas – un līdz ar to naudai nebija
vajadzīgās atdeves. Par daudz līdzekļu tika ieguldīti saimniekošanai
nevajadzīgās lietās, arī nekustamajos īpašumos;
3. Iepazīstoties ar dažādu DA Āzijas valstu pieredzi, nākas
atzīt, ka tieši valsts finansu tirgus
atvērtības līmenis starptautiskajiem investoriem ir saistāms ar potenciālo
krīzes riska līmeni.
Atziņa – valsts būtiskākais aktieris.
Izmantotā literatūra
What I
Learned at the World Economic Crisis. Joseph Stiglitz. New Republic. April 17,
2000.
Irma
Adelman, Song Byung Nak. The Corean Financial Crisis of 1997-98. http://are.berkeley.edu/~adelman/crisis.pdf
Financial
vulnerability, spillover effects, and contagion: lessons from the Asian crisis
for Latin America. Guilermo, Perry, E.Lederman,
Dariel. World Bank. 1998.
The 1997-98
Asian Financial Crisis. D. K. Nanto. February 6, 1998.
Vulnerability
to the Currency Crisis: Lessons From Asian Experience. P.G. Warr. 2002.
Latvijas
Unversitātes Eiropas un Sabiedrības attīstības studiju akadēmiskais centrs.
Arējās ekonomiskās vides riska faktoru ietekme uz tautsaimniecības attīstību un
valsts budžetu. Rīga, 2002.
Самарина Г.П. "Этапы финансового кризиса в Азии и его причины".
http://idiinvest.narod.ru/Analysis/002_Analysis/002_Analysis.htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru