(2004.gada decembris)
Darbā netiks analizēti tirgus
regulējošie mehānismi, bet gan vispārināti izvērtēta regulācijas nepieciešamība
jeb pamatotība, iespējas un tendences. Lai labāk izprastu regulāciju, darba
sākumā tiek apskatīts jēdziens ‘regulācija’ un pieminēti regulācijas iespējamie
principi un mehānismi. Turpmākajā darba daļā tiek teorētiski – analītiski, pamatojot
ar empīriskiem piemēriem, apskatīta tirgus regulācija. Darba mērķis ir fiksēt
izmaiņas, tendences tirgus regulācijā.
Jēdziena regulācija lietojums un tirgus regulācijas mehānismi
„Liberāli demokrātiskā sistēmā sociālo
apakšsistēmu un subjektu regulāciju no valsts pozīcijas labāk aprakstīt ar
politoloģijas koncepta ‘ietekme’ palīdzību – viena politiska subjekta spēja
viņam vēlamā veidā iedarboties uz citu uzvedību, - nevis lietojot jēdzienu
‘vara’, ‘piespiešana’, ‘spiediens’ un taml. Līdz ar to šajā kontekstā
‘regulācija’ ir jāsaprot kā kārtība, reglamentācija un pakļaušanās noteiktiem
likumiem, ietekmi uz sociāli ekonomisko mehānismu darbu, lai panāktu jebkādu
nepieciešamo procesu virzību. Sociālo attiecību regulācija liberāli
politekonomiskajā sistēmā – patstāvīgi strādājošs sociālo interešu
harmonizējošs mehānisms.”[1]
„Politiska valsts sociālo attiecību
regulējošo procesu analīze ietilpst tādā politoloģijas problēmu kompleksā, kā
valsts pārvalde (government). Kategorija ‘valsts pārvalde’ apzīmē vienas
patstāvīgas sistēmas mērķtiecīgu iedarbību – valsts – pret citu, ar mērķi radīt
nepieciešamās izmaiņas pārvaldāmajā (apakš) sistēmā. Pārvalde balstās uz lēmumu
izdošanu, pamatojoties uz informāciju par pārvaldāmā procesa stāvokli un
zināšanām par pārvaldes mērķi.”[2]
Valsts ekonomikas regulācijā iespējams
izdalīt divu veidu politikas. Fiskālā
politika ir valsts izdevumu un nodokļu sistēmas izmantošana makroekonomikas
pamatmērķu nodrošināšanai. Tās galvenais uzdevums ir ekonomikas stabilizācija
un dažādu negatīvu tautsaimniecības parādību novēršana. Monetārā politika galvenokārt kontrolē naudas daudzumu apgrozībā.
To galvenokārt īsteno valstu Centrālā banka, izmantojot dažādus kontroles un
regulējošus līdzekļus.[3]
Attiecībā uz tirgus regulāciju pastāv
divi krasi atšķirīgi ideoloģiski strāvojumi. Būtisku valsts regulāciju pauž
Dž.M.Keinss (keinsisms), uzskatot, ka
tirgus pats par sevi nespēj pietiekami regulēt un, lai izvairītos no
ekonomiskām nestabilitātēm, valstij ir jāuzņemas regulatora loma. Valsts
pasākumiem galvenokārt ir jābūt īslaicīgiem un orientētiem uz koppieprasījumu. Pretējās
domās ir monetāristi, uzskatot, ka
tirgus pats spēj sevi regulēt. Valdībai būtu jāiejaucas tikai tur, kur
nedarbojas vai nespēj darboties privātie uzņēmumi. Princips – pēc iespējas mazāka
valsts iejaukšanās ekonomikā. Valsts pasākumiem ir jābūt ilglaicīgiem un
orientētiem uz koppiedāvājuma stimulēšanu.[4]
Minētās pieejas un uzskati attiecībā
uz tirgus regulāciju arī veido tās iespējas, uz kuru bāzes ir iespējams veikt
valsts ekonomikas regulāciju.
Valsts ekonomikas regulācija: meklējumi pēc praksē piemērotākā modeļa
Mūsdienās problēmjautājums ir saistīts
ar tirgus regulācijas optimālākā modeļa meklējumiem. Kā pierāda prakse, tad gan
pārlieku lielajai tirgus regulācijai (keinsisms), gan pārlieku pasīvai
iejaukšanās ekonomikas procesos (monetārisms) ir virkne negatīvu seku. Pašreiz
teorētiķi un praktiķi ir nodarbināti nevis ar jautājumu, ir vai nav jāiejaucas
tirgus regulācijā, bet gan cik lielā mērā. „Valsts atbrīvošana no ekonomiskās
un sociālās jomas būtu nepiedodama kļūda. Šāda veida kļūda var apdraudēt
demokrātiju un tirgus ekonomiku, jo tieši regulācija sabiedrībā būtiski
samazina konfliktus.”[5] „Valsts
pienākums noteikti ir uzstāties vai nu kā tiešam ekonomikas regulētājam vai kā
atsevišķu regulējošu formu garantētājam.”[6]
Lai labāk izprastu šīs divas
atšķirīgās situācijas, kā labs piemērs augstai deregulācijai ir ASV , savukārt augstas tirgus regulācijas piemērs ir
bijusī PSRS. Līdz ar to darba empīrikā (piemēros), kas atspoguļos pārkārtojumus
valsts regulācijā, figurēs ASV un
post sociālisma valstu pieredze. Pašreizējā situācija, lielā mērā balstoties uz
globālajām ekonomiskajām tendencēm, notiek augstāk minēto metožu satuvināšanās.
Lai izprastu šīs situācijas attīstību, nepieciešams iepazīties ar vēsturiski
piedzīvotajiem precedentiem, kuros atspoguļojas šo divu ideoloģisko nostādņu
evolūcija.
Post sociālisma valstis pēc PSRS
sabrukuma lielākā vai mazākā, straujākā vai pakāpeniskākā formā veic
deregulācijas procesus. Šis process ir pretējs Rietumu valstīs, īpaši ASV , saskatāmajam procesam un tendencēm.[7]
„(..)”laissez-faire” – valsts pilnīga
neiejaukšanās ekonomiskajās un sociālajās attiecībās. Pie kā tas noved, jau ir
labi zināms: vājās post sociālistiskās valstis atteicās no dažu sektoru
ekonomiskās un sociālās dzīves, kas izraisīja taisnīgu sabiedrības protestu.”
Lai labāk izprastu teiktā būtību, piedāvāju ielūkoties Latvijas IKP izmaiņās,
pārejot uz tirgus ekonomiku. Kā redzams tabulā Nr.1, straujā pāreja uz tirgus
ekonomiku būtiski iedragāja tautsaimniecības attīstību (protams, ir arī citi
blakus faktori). Pašreizējais IKP (uz 2004. gadu) sastāda aptuveni 80% no 1990.
gada. Tas parāda, ka 14 gadu laikā vēl nav izdevies atgūt līmeni, kāds bija
pirms ekonomiskās reformas. Līdz ar to, piemērs uzskatāmi parāda straujās
regulācijas – deregulācijas izraisītās negatīvās sekas.
Tabula Nr.1 Latvijas iekšzemes kopprodukta dinamika
(1993. gada salīdzināmās cenas procentos pret 1990. gadu)
1991
|
1992
|
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1998
|
1999
|
2000
|
89,6
|
58,4
|
49,7
|
50,0
|
49,2
|
50,6
|
57-58
|
58
|
61
|
Avots: Lībermanis
G. (2001), Tirgus ekonomikas pamati un
Latvija ceļā uz Eiropas Savienību II daļa, - R.: Kamene, 35. lpp.
„Mūsdienīgās politiskās pārvaldes
metodes pieprasa noteikt politisko ietekmi un atbildību sabiedrībā starp
tradicionālajiem un, salīdzinoši jaunajiem, sistēmas subjektiem, kuri,
uzkrājuši pietiekamu spēku, lai lemtu jautājumus par masu pasākumu mērķiem –
uzņēmējdarbību kā īpašu korporāciju, pilsoniskajiem dienestiem (arodbiedrības,
citas asociācijas) no vienas puses un valsti – no otras.”[8]
„Klasiskais, it kā rietumu
liberāldemokrātiskās sabiedrības attīstības modelis – virzība no primitīvā
tirgus tā brutālajā versijā „laissez-faire” uz tirgus sfēras regularizāciju,
iekļaujot aizvien jaunus sociālās aizsardzības mehānismus, kas nodrošina ne tik
daudz indivīda brīvību, kā plašu sociālo grupu interešu aizsardzību, kuru
potenciālā politiskā darbība varētu izjaukt sabiedrisko konsensusu, uz kuras
bāzes darbojas visa liberālā demokrātija.”[9]
Pašreizējie spēles noteikumi augsti
attīstīto dzīves līmeņa standartu pasaulē, globalizācijas apstākļos, daudzi
sociāli ekonomiskie procesi gulstas uz valsts atbildību par kontroli un
ekonomisko konjuktūru.[11] „ASV ekonomisko pamatu uz tūkstošgadu sliekšņa
daudzi liberāļi redz kā savdabīgu jaukto ekonomiku, joprojām balstoties uz
konkurences tirgus apstākļiem, turpretim pārdomāti atjaunots ar stingru valsts
regulāciju tajās sfērās, kuras nav spējīgas tikt pārvaldītas privātā sektora
rāmjos.”[12]
„Valsts nosaka vispārējo kontekstu,
kura rāmjos tirgus pašorganizējas. Bez tā visa nebūtu iespējama pāreja uz
attīstītāku un civilizētāku tirgus attiecību veidu. Tādejādi valsts un tirgus pretstatījums
pie šādiem nosacījumiem ir teorētiski kļūdains.”[13]
„Amerikāņu institucionālisti ir
pārliecināti, ka ekonomikas globalizācija nenovēršami novedīs pie metožu
konverģences, valsts regulācijas normu un likumu pacelšanas pārnacionālo valstu
līmenī.”[14] Respektīvi, ASV pētnieki redz, ka paši nespēs izturēt radušos
situāciju aizvien augošās starptautiskās tirgus konkurences apstākļos. Līdz ar
to ir ideja ierosināt noteikt atļautos tirgus regulācijas mehānismus.
Nobeiguma vietā
Labklājības valsts modelis tiek
saistīts ar brīvo tirgus ekonomiku, bet uz doto brīdi reālā situācija parāda,
ka brīvā (neoliberālā) tirgus ekonomika globālajā kontekstā ir pretstatāma,
respektīvi, nesavienojama ar labklājības valsts modeli. Kā rāda empīriskie
pierādījumi, praksē notiek regulācijas līmeņa satuvināšanās. Varbūt tieši šis
process un ASV pētnieku izvirzītā
ideja par vispārēju starpvalstu tirgus regulēšanas normu noteikšana varētu
mainīt radušos situāciju. Iespējams, ka to varētu īstenot izmantojot pašreiz
pastāvošās starptautiskās organizācijas (piemēram, PB, PTO), piedāvājot to
dalībvalstīm ratificēt šos noteikumus.
Jebkurā gadījumā ir iespējams
teoretizēt, izvirzīt hipotētiskus pieņēmumus attiecībā uz ekonomikas regulāciju
gan no makroekonomiskā, gan no ideoloģiskā skatupunkta. „Protams, vienkārša
jebkura rietumu valsts regulācijas modeļa pārnešana post sociālisma sabiedrību
praksē, ir neiespējama.”[15]
Katra valsts ir jāizvērtē atsevišķi. Nav iespējams dažādām valstīm pielietot
vienu un to pašu modeli, bet ir iespējams radīt vispārinājumus, kas lielā mērā
balstoties uz globālajiem procesiem, būtu pielāgojama konkrētai valstij. Lai
veiktu pilnīgu situācijas analīzi, nepietiek tikai ar tās (makro)ekonomisko
analīzi. Nepieciešama arī dotās valsts sabiedrības vērtību analīze. Izprast tās
vēlmes, mentālās īpašības, kultūras tradīcijas, vēsturisko pieredzi. Šeit jau
ir lauks pētījumiem socioloģijas, antropoloģijas, sociālās psiholoģijas un
tamlīdzīgu sociālo zinātņu disciplīnām.
Lemjot par regulācijas līmeni prātā ir
jāpatur arī apstāklis, ka cilvēks pēc savas būtības atklāti vai slēpti vēršas
pret jebkāda veida viņam neizdevīgiem ierobežojumiem, tādejādi tie spēj radīt
negatīvu sabiedrības nostāju. Šī eseja pastarpināti un argumentēti lielā mērā
nostiprināja un pierādija manu viedokli, ka demokrātija un (neo)liberālā
ekonomika patiesībā praksē izpaužas kā pseidodemokrātija un pseido
(neo)liberālisms. Gan demokrātija (liberālā demokrātija), gan (neo)liberālais
tirgus patiesībā nepastāv, jo ir virkne daudzu regulējošo un ierobežojušo
mehānismu (piemēram, ekonomiku regulē fiskālā, monitārā politika, dažādi
nacionālo valstu un starptautiskie normatīvie akti, direktīvas un tml. Līdz ar
to attiecībā uz ASV , balstoties uz
pēdējās desmitgadēs pieaugušo valsts ekonomikas regulācija, to ir grūti definēt
kā brīvo tirgus ekonomiku, bet gan drīzāk kā jaukto ekonomiku. Pēc manām domām,
pēc nosacīti neilga laika posma arī akadēmiskajās publikācijās sāks apstrīdēt
tai piedēvēto brīvo tirgus ekonomiku. Manuprāt, tai piemērotāks apzīmējums būtu
liberālā jauktā ekonomika.
Bibliogrāfija
Lībermanis G. (2001), Tirgus ekonomikas pamati un Latvija ceļā uz Eiropas
Savienību II daļa, - R.: Kamene, 520 lpp.
Lune E. (galv. red.) (2002), Tautas attīstība. R.: Jumava, 61. – 89.
lpp.
Šenfelde M., Ņikitina V., Kullesa I.
(2000), Makroekonomika. R.: 158 lpp.
Вебер А., (2001). ЧТО СТОИТ ЗА ТАК НАЗЫВАЕМЫМ АНТИГЛОБАЛИЗМОМ? МИРОВАЯ
ЭКОНОМИКА И МЕЖДУНАРОДНЫЕ ОТНОШЕНИЯ, № 12, с. 50-56
Коллонтай В., (2002). ЭВОЛЮЦИЯ ЗАПАДНЫХ КОНЦЕПЦИЙ
ГЛОБАЛИЗАЦИИ. МИГОНАЯ ЭКОНОМИКА И МЕЖДУ ПА
ГОДНЫ Е ОТНОШЕНИЯ, № 2, с. 32-39
Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[1] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[2] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[5] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[6] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ РЕГУЛИРОВАНИЕ В
ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[7] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[8] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[9] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[10] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[11] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[12] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[13] Коллонтай
В., (2002). ЭВОЛЮЦИЯ ЗАПАДНЫХ КОНЦЕПЦИЙ ГЛОБАЛИЗАЦИИ. МИГОНАЯ
ЭКОНОМИКА И МЕЖДУ ПА ГОДНЫ Е ОТНОШЕНИЯ, № 2, с. 32
[14] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
[15] Ростиашвили К.Д. (1996) ГОСУДАРСТВЕННОЕ
РЕГУЛИРОВАНИЕ В ЛИБЕРАЛЬНО-ДЕМОКРАТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЕ. http://politstudies.ru.fultext/1996/6/6htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru